• 8 345 52 345
  • info@sakiaivsb.lt

Neinfekcinės ligos ir traumos

2011.05.26
Kalcio suvartojimo didinimas nesumažins kaulų lūžių tikimybės

calcium_for_Osteoporosis.gifKai žmogus sensta, jo kaulai netenka kalcio, tad jam dažniau gresia kaulų lūžiai ar osteoporozė – tai ypač aktualu moterims. Tai sukelia ne tik individualias kančias, bet ir dideles sveikatos priežiūros paslaugų išlaidas. JAV vidutinė vieno asmens su lūžusiu šlaunikauliu priežiūros kaina – 29 000 dolerių. Kadangi visuomenė sensta, ši problema tik augs.

Kaulus sustiprinti gali reguliarius kalcio vartojimas ir fiziniai pratimai. Vienas didžiausių osteoporozės rizikos veiksnių – nejudrumas. Jei didžiąją dienos dalį žmogus praleidžia sėdėdamas ar gulėdamas, didesnė tikimybė, kad jo kaulai tams trapūs, tad net vyresnio amžiaus asmenims būtina judėti, pvz., vaikščioti.

Kaip prevencinė priemonė dažnai naudojami papildai, kuriuo sudaro kalcis ir vitaminas D. Kalcio kiekį organizme reguliuoja vitaminas D, prieskydinės ir skydinės liaukų hormonai. Vitamino D papildai, bent 400 TV per parą, sumažina kaulų lūžių riziką vyresnio amžiaus žmonėms. Švedijoje atlikto tyrimo duomenimis, vitamino D papildai ne stuburo slankstelių lūžių riziką sumažino 20 proc., šlaunikaulio – 18 proc.

Geriausia, jei kalcio yra pakankamai dietoje (rupaus malimo miltuose, kopūstuose, žemuogėse, kriaušėse, slyvose, piene bei jo produktuose ir kt.), kitu atveju tenka vartoti papildus. Maisto produktai, kuriuose yra oksolatų (rūgštynės, rabarbarai, špinatai), fosfatų ir fitino (miltai, kruopos), trukdo organizmui pasisavinti kalcį. Riebiosios rūgštys, esančios žarnyne, su kalciu taip pat sudaro netirpstančius junginius, vadinamus kalcio muilu, ir tai trukdo pasisavinti kalcį.

Kalcio kiekis, gaunamas paroje, buvo ilgų diskusijų kaltininkas. Tai atspindi labai įvairios rekomendacijos – Jungtinėje Karalystėje per dieną kalcio siūloma suvartoti 700 mg, Skandinavijoje 800 mg, JAV 1200 mg. PSO siūlo 1300 mg kalcio moterims po menopauzės ir vyrams virš 65 m. amžiaus. Nauji tyrimai rodo, kad nors nedidelis kalcio kiekis (700 mg paroje) gyvybiškai svarbus siekiant išlaikyti sveikus kaulus, nėra reikalo didinti jo suvartojimo, siekiant išvengti kaulų lūžių rizikos ar osteoporozės vėliau.

Siekiant ištirti ryšį tarp ilgalaikio kalcio vartojimo ir kaulų lūžių rizikos, Uppsala Universiteto (Švedija) tyrėjai peržiūrėjo didelio 1987 m. atlikto ir 19 metų turkusio moterų tyrimo duomenis. 61 433 moterys (gimusios 1914 – 1948 m.) dalyvavo Švedijos mamografijos tyrime. Tyrimo metu 14 738 (24 proc.) moterų pirmą kartą lūžo kaulai, ir iš jų 3871 (6 proc.) turėjo pirmąjį klubo lūžį. Mokslininkai naudojo klausimynus, norėdami įgyti išsamių žinių iš dalyvių apie jų mitybą, kalcio, papildų bei multivitaminų sunaudojimą. Moterys taip pat pateikė duomenis apie jų menopauzės būklę, svorį, ūgį, rūkymo įpročius, fizinį aktyvumą ir išsilavinimą.

Rezultatai rodo, jog pati mažiausia rizika, kad lūš kaulai, buvo moterims, paros bėgyje suvartojusioms 750 mg kalcio. Lūžių rizika moterims, kurios padidino kalcio suvartojimą, nesumažėjo. Kaulų medžiagų apykaitoje svarbu gauti ne kuo daugiau kalcio, o išlaikyti tinkamą jo balansą. Yra įrodymų, kad per didelis kalcio kiekis gali padidinti klubo kalelio lūžių rodiklį, nors autoriai pažymi, kad šis rezultatas turi būti interpretuojamas atsargiai. Be to, kalcio papildai yra susiję su padidėjusia miokardo infarkto rizika.

Tyrimo autoriai daro išvadą, kad nors per mažas kalcio suvartojimas (mažiau kaip 700 mg paroje) padidina kaulų lūžių ir osteoporozės riziką, tačiau nėra reikalo viršyti nustatytos sumos - tai nesumažins kaulų lūžių ir osteoporozės rizikos.


Visuomenės sveikatos specialistė Agnė Dvylaitytė


Atgal

Mūsų draugai