• 8 345 52 345
  • info@sakiaivsb.lt

Neinfekcinės ligos ir traumos

2014.07.09
Vanduo - ne tik malonumas, bet ir tykantis pavojus!


11.jpgVanduo karštą vasaros dieną atvėsina, nuramina, atpalaiduoja, todėl žmones visada traukia praleisti malonias akimirkas prie ežerų, upių ar jūros.

Nors oficialus maudymosi sezonas Lietuvoje yra nuo 06.01 iki 09.15, ne visi žmonės naudojasi vandens teikiamais malonumais ištisus metus.

Per metus Higienos instituto Mirties priežasčių registro duomenimis, 2010-2013m. nuskendo 1196 Lietuvos piliečiai. Iš jų daugiau nei pusė (626 žmonės) nuskendo natūraliuose vandens telkiniuose, 166 žmonės paskendo dėl nenustatytų priežasčių, 35 žmonės nusiskandino, 7 tyčia paskandinti (nužudyti). Dar 132 paskendimai įvyko vonioje, plaukymo baseine. 48 skendimai įvyko ne natūraliuose vandens telkiniuose ar baseinuose, 36 skendim vieta yra nežinoma.
Lietuvos sveikatos statistikoje naudojama Tarptautinė statistinė ligų ir sveikatos sutrikimų klasifikacija, kurioje su skendimais yra susiję keli sveikatos sutrikimai: atsitiktiniai skendimai ir panirimai, tyčinis savęs susižalojimas skandinantis, pasikėsinimas į kitą žmogų jį skandinant, skendimai , kai jų ketinimas yra nežinomas.

Didelis pavojus nuskęsti gresia vaikams, nemokantiems plaukti, besimaudantiems be suaugusiųjų priežiūros neleistinose vietose. Vaikai neretai vandenyje elgiasi nerūpestingai, nesugeba įvertinti pavojaus. Pervertinę savo jėgas jie nuplaukia per toli, pavargsta ir pradeda skęsti. Tačiau jau ankstyvoje vaikystėje pradėjus diegti atsargaus ir atsakingo elgesio vandenyje įpročius bei išmokius plaukti, ateityje galima išvengti daugybės skaudžių nelaimių.

Dėl skendimų mirė 78 nepilnamečiai ir 1118 suaugusių asmenų. Tiek tarp vaikų, tiek tarp suaugusiųjų dažniausiai nuskendo vyriškos lyties asmenys. Galima įtarti, kad tam didžiausią įtaką daro alkoholio vartojimas prie vandens telkinių, taip pat prisideda ir kitos vyriškai lyčiai būdingos savybės: pomėgis šokti į vandenį galva į priekį, dėl ko patiriami stuburo sužalojimai, savo galimybių pervertinimas, dažnesnis plaukiojimas vieniems, taip pat įvairūs pomėgiai: vandens sportas, žūklė( įskaitant ir poledinę).
Yra išskiriami keturi pagrindiniai pavojai maudantis:
a) nepažįstamas krantas;
b) mėšlungis;
c) stipri srovė;
d) šokas, netikėtai įkritus į vandenį.

Dominuoja trys pagrindinės nuskendimo priežastys: nemokėjimas plaukti, apsvaigimas nuo alkoholio ir neatsakingas elgesys.
Tinkama aplinkinių suteikta pagalba iki medicinos specialistų atvykimo – svarbiausias žmogaus išgyvenamumo faktorius. 

Todėl kiekvienas turi žinoti, kaip elgtis tokioje situacijoje:
1)Negaišdami informuokite gelbėtojus ir skambinkite 112.
2) Esant pirmai pasitaikiusiai galimybei, iškelkite žmogų iš vandens.
3) Patikrinkite kvėpavimą.
Kvėpavimą galima įvertinti trimis būdais:
• ant žando jaučiant iškvėpiamo oro gūsį;
• klausant iškvėpiamo oro garso;
• stebint krūtinės judėjimą įkvėpimo ir iškvėpimo metu.
4) Jei žmogus nekvėpuoja, atlikite krūtinės paspaudimus.
Pasidalinkime pirmosios pagalbos žiniomis su artimaisiais ir bičiuliais ir mėgaukimės vasaros sezonu atsakingai.

Kad maudynės būtų saugios, reikia atsiminti :
• Neplaukite vienas.
• Niekada neplaukite audros metu ar naktį.
• Plaukite tik saugiose vietose.
• Į vandens telkinius, kuriuose maudotės pirmą kartą, briskite, o ne šokite nuo kranto, lieptelio ar pan.
• Maudantis negalima kramtyti gumos ar valgyti.
• Nesimaudykite iškart po valgio, apsvaigę nuo alkoholio ar kitų svaigių medžiagų.
• Nestovėkite ir nežaiskite ten, kur galima netikėtai įkristi į vandenį.
• Nepalikite prie vandens be priežiūros mažamečių vaikų.
• Neplaukite už plūdurų, nors ir esate geras plaukikas.
• Perkaitę saulėje , nešokite staiga į vandenį, prieš tai juo apsišlakstykite.
• Neplaukiokite ant pripučiamų čiužinių, padangų kamerų, savadarbių plaustų ar kitų priemonių.
• Žaibuojant ypač pavojinga būti šalia vandens telkinių. Jei besimaudant, žvejojant ar besiirstant valtimi užklumpa perkūnija, nedelsiant skubėkite į krantą.

Vis dėlto, geriausias patarėjas poilsiaujant prie vandens yra sveikas protas ir savo galimybių žinojimas. O jeigu turite sveikatos nusiskundimų ir šiemet poilsiauti prie vandens išsiruošėte po ilgos pertraukos, gerai būtų pasikonsultuoti ir patarimų paprašyti savo šeimos gydytojo.

Informaciją parengė D. Norkevičiūtė


Atgal

Mūsų draugai