• 8 345 52 345
  • info@sakiaivsb.lt

Neinfekcinės ligos ir traumos

2014.10.20
Osteoporozė – didelė sveikatos problema visame pasaulyje

Pasaulio sveikatos organizacija yra paskelbusi šią ligą image_5_61176379.jpgantra didžiąja liga pasaulyje ir todėl spalio 20-oji yra minima kaip Tarptautinė osteoporozės diena. 
Osteoporozė neišsivysto per vieną dieną. Mūsų kaulai per daugelį metų pamažu retėja, o mes nejaučiame jokių šios ligos simptomų ar ženklų, kol kaulai nelūžta. „Stikliniai žmonės“ – taip vadinami sergantieji osteoporoze.

Kas yra osteoporozė?

Osteoporozė yra sisteminė griaučių liga, kuriai būdingas kaulų masės mažėjimas ir kaulinio audinio struktūros pokyčiai, dėl kurių padidėja kaulų trapumas ir polinkis lūžti. Osteoporozė dažnai vadinama „tyliąja epidemija“, nes pats kaulų retėjimas nejuntamas. Kadangi šios ligos požymiai nėra akivaizdžiai jaučiami, pacientams osteoporozė dažniausiai yra diagnozuojama per vėlai. Simptomai – skausmas, kaulų lūžiai net dėl menkų traumų – pasireiškia tik ligai progresavus. Sergančiajam osteoporoze dažniausiai lūžta stuburo slanksteliai, šlaunikauliai, dilbio kaulai, šonkauliai. Sergančiųjų osteoporoze, priešingai nei sveikų žmonių, kaulai gali lūžti dėl menkos traumos arba savaime, o kartą patyrusiems išretėjusio kaulo lūžį, tikimybė patirti jį dar kartą didėja. Dažniausiai serga vyresnio amžiaus žmonės, ypač moterys.

Osteoporozė yra viena svarbiausių sveikatos problemų. Paskaičiuota, kad pasaulyje dėl osteoporozės kasmet įvyksta 2,5 mln. kaulų lūžių. Vien JAV per metus įvyksta 1,5 mln. kaulų lūžių, iš jų 250 000 šlaunikaulių lūžių. Tačiau didžiausią nerimą kelia dėl osteoporozės įvykstančių lūžių dažnio augimo mastai.

Kalbant apie osteoporozės formų paplitimo mastus, galima teigti, jog dažniau pasitaiko priminė osteoporozė – idiopatinė jaunų žmonių (reta), pomenopauzinė ir senatvinė. Antrinė osteoporozė yra retesnė. Tad osteoporozė pagal pastarosios sukėlimo priežastis yra klasifikuojama į dvi pagrindines kategorijas:

Pirminę osteoporozę. Ši osteoporozės forma dažniausiai yra susijusi su demografiniais rodikliais: amžiumi bei lytimi. Moterims dažniausiai diagnozuojama pirminė pomenopauzinė osteoporozė. Osteoporozė diagnozuojama 1 iš 3 moterų, vyresnių nei 50 metų. Pirminė osteoporozė nustatoma ir senyviems žmonėms bei retai – jauniems žmonėms. Senyvo amžiaus žmonėms nustatoma osteoporozė vadinama senatvine.

• Antrinę osteoporozę. Šio tipo osteoporozę dažniausiai iššaukia kiti įvairaus pobūdžio susirgimai: skydliaukės, inkstų, plaučių, žarnyno ar paveldėtos, genetinės ligos. Antrinę osteoporozę taip pat gali sukelti vaistai, skirti kitų ligų gydymui.

Rizikos veiksniai

Rizikos faktorių žinojimas – pirmasis žingsnis link sėkmingos kovos su osteoporoze. Kai kuriuos rizikos veiksnius įtakoja gyvensenos ypatumai, kiti, tokie kaip amžius, šeimyninė ligų istorija ir pan. Antrinius rizikos faktorius, turinčius tiesioginės įtakos kaulų sveikatos būklei, lemia susirgimai kai kuriomis ligomis bei tam tikrų medikamentų vartojimas.

Osteoporozės rizikos veiksniai:

• moteriškoji lytis;
• vyresnis amžius;
• žemas kūno masės indeksas (KMI);
• ankstyva menopauzė/histerektomija;
• mitybos sutrikimai, nevisavertė mityba;
• medicininės būklės (kaulų lūžimai po 40 metų, reumatoidinis artritas, skydliaukės ir paraskydinių liaukų sutrikimai, vidaus sekrecijos liaukų veiklos sutrikimai, virškinimo sistemos sutrikimai);
• kai kurių medikamentų (vaistų) vartojimas;
• gyvenimo būdo veiksniai (ilgalaikis nejudrumas, mažai vartojama kalcio ir vitamino D turinčių maisto produktų, vaisių ir daržovių, trumpas buvimas saulėje);
• alkoholis;
• tabakas;
• dažni griuvimai.

Kaip išvengti osteoporozės?

• išsitirti kaulų mineralų tankį – tai leis sužinoti, ar Jums negresia osteoporozė;
• vartoti daug kalcio ir vitamino D. Daug kalcio yra pieno produktuose (neriebiame piene, sūryje, jogurte), pupelėse, morkose, migdoluose. Vitamino D yra riebioje žuvyje ir pieno produktuose; 
• aprūpinti kaulus būtinomis mineralinėmis medžiagomis; 
• nevartoti daug druskos, nes ji skatina kalcio pasišalinimą su šlapimu;
• pakankamai judėti – tai skatina kaulų augimą ir tvirtėjimą, vengti didelių krūvių,
• staigių judesių. Patartina daugiau bėgioti, vaikščioti, važinėtis dviračiu, žaisti tenisą, išmokti specialių pratimų nugaros raumenims stiprinti;
• nerūkyti, nepiktnaudžiauti alkoholiu;
• susirgus osteoporoze, vartoti kalcio papildus;
• osteoporozės profilaktika užsiimti visą gyvenimą.

Kaip užkirsti kelią ligai?

Osteoporozė gali būti diagnozuojama gana anksti. Yra išrasti efektyvūs ir gerai toleruojami vaistai, galintys padidinti prarastą kaulų tankį ir dėl to sumažinti lūžių grėsmę. Ankstyva diagnostika ir gydymas gali padėti rizikos grupei priklausantiems asmenims išsaugoti sveikesnius kaulus bei išvengti lūžių.

Visuomenės sveikatos priežiūros specialistė Benita Petrauskienė


Atgal

Mūsų draugai