• 8 345 52 345
  • info@sakiaivsb.lt

Sveikos gyvensenos propagavimas

2015.07.22
Pomidorų nauda žmogaus organizmui

images 1_5.jpgPomidorų cheminė sudėtis labai svyruoja priklausomai nuo veislės ir auginimo sąlygų. Juose yra vitaminų B1, B2, B3, PP, provitamino A, geležies, sieros, jodo, kalio bei fosforo. Pomidorai yra puikus šaltinis vitamino C, nors jo daugiausia yra drebučių pavidalo medžiagoje aplink sėklas. Verta pažymėti: auginami šiltnamiuose pomidorai turi pusę vitamino C kiekio, esančio jų lauke prinokusiuose giminaičiuose. Nustatyta, kad pomidoruose rūgštynių rūgšties yra net mažiau negu bulvėse ar burokėliuose ir rekomenduojama juos valgyti įvairaus amžiaus žmonėms.

Bioflovonoidai, esantys pomidorų odelėje, gali neutralizuoti uždegimą bei alergines reakcijas. Pagrindinės sudedamosios dalys yra quercetin ir kaempferol. Kalifornijos Davis universitete atliktas tyrimas parodė, jog daugiau šių medžiagų galima rasti organiškai, o ne tradiciškai užaugintuose pomidoruose.
Pomidoruose taip pat yra ir svarbių antiuždegiminių maistinių medžiagų, vadinamų karotinoidais ir bioflovonoidais.

images 2_3.jpgRemiantis kai kuriais tyrimais, amerikiečiai vyrai, kurie per savaitę valgo bent jau keturis pomidorų pagrindu pagamintus patiekalus, yra 40% sumažinę riziką susirgti prostatos vėžiu. Tyrimai su vyrais, kuriems neseniai diagnozuotas prostatos vėžys, parodė, jog suvalgomo pomidorų kiekio didinimą galima sieti su sumažėjusia ligos progresija. Vieno tyrimo metu vyrai, sergantys šia liga, kasdien vartojo po ¾ puodelio pomidorų padažo su įvairiais patiekalais; vos po trijų savaičių jiems buvo pastebėta žymi vėžio regresija.

Organizmas lengviau pasisavina karotinoidus ir flavonoidus iš pagamintų pomidorų nei iš šviežių. Taip yra todėl, kad gaminant sugriaunama pomidorų ląstelių struktūra ir taip karotinoidai tampa lengviau pasiekiami.

Pagrindinė pomidorų vertybė ta, kad juose yra ypatingas karotinoidas – likopenas. Dar likopeno turi raudonieji greipfrutai, abrikosai, arbūzai. Bet pomidoruose likopeno daugiau, nei kitose daržovėse.

Likopeno pasisavinimas yra palengvinamas jei pomidorų gaminimo metu naudojamas alyvuogių aliejus. Aliejus yra būtinas norint įsisavinti karotinoidus iš pomidorų salotose ar salsos padaže. Beveik neįmanoma gauti šių būtinų maistinių medžiagų iš pomidorų, jei salotoms naudojamas neriebus padažas.

Likopenas – tai unikalus gamtos vaistas nuo daugelio ligų, ir visų pirma, nuo prostatos, plaučių ir skrandžio vėžio. Tie patys Harvardo mokslininkai gavo tiesioginio ryšio tarp likopeno vartojimo ir vėžinių navikų susidarymo rizikos mažėjimo patvirtinimus. Ryškiausiai šis ryšys pastebimas esant skydliaukės vėžiui vyrams, plaučių ir skrandžio vėžiui. Įrodyta, kad likopenas vaidina svarbų vaidmenį kasos, tiesiosios žarnos, žarnyno, burnos ertmės, pieno liaukų ir gimdos kaklelio vėžių profilaktikoje.

images 3_2.jpgMedikai įrodė, jog pomidorai net trečdaliu sumažina kraujagyslių bei širdies ligų tikimybę. Suomijos mokslininkai praneša, kad vidutinio amžiaus vyrams, vartojantiems mažai likopeno, infarkto rizika padidėja tris kartus.

Likopenas yra veiksmingas antioksidantas ir dietinių produktų komponentas, stiprinantis organizmo imuninę sistemą. Jis saugo mus nuo laisvųjų radikalų, kurie ardo mūsų organizmo ląsteles.

Vis dėlto, konservuojant vaisius ir daržoves, vertingųjų medžiagų ne visuomet tik prarandama. Yra ir išimčių. Pavyzdžiui, pomidorus tam tikrais atvejais geriau vartoti perdirbtus. Tyrimai įrodė, kad termiškai apdorotuose pomidoruose pagrindinis karotinoidas likopenas, suteikiantis oranžinę spalvą, geriausiai pasisavinimas. Iš kečiupo likopenas pasisavinamas daug geriau nei iš šviežių pomidorų. Mat pomidoro odelėje, kurios mūsų organizmas nesuvirškina, yra 85–90 proc. likopeno. O apdorojus termiškai, riebaluose tirpus karotinoidas likopenas tampa gerai pasisavinamas.

Norint sumažinti vėžinių navikų susidarymo riziką, mokslininkai rekomenduoja kasdien suvalgyti iki 3 kg šviežių pomidorų. Kasdien vartoti pomidorus ar jų produktus (sultis, pomidorų padažą) būtina sergant kraujotakos ligomis, nutukus, kai sutrikę apykaitos procesai. Jie mažina arterinį ir vidinės akies kraujo spaudimą, todėl naudingos esant hipertonijai ir glaukomai. Didelis kiekis geležies padeda gydyti anemiją. Pomidorus tinka vartoti bet kokio amžiaus žmonėms.

Pomidoruose taip pat yra junginio, vadinamo liuteinu, labai naudingo akims. Jis iš tikrųjų labai svarbus akių sveikatai - mes turime liuteino savo akių tinklainėje ir jo mums reikia geram regėjimui. Pomidoruose esantis liuteinas gali padėti išvengti tinklainės degeneracijos, pagrindinės vyresnio amžiaus žmonių aklumo priežasties, ir padėti pagerinti regėjimą. Liuteinas taip pat gali padėti išvengti arterijų sienelės sustorėjimo, vadinamo ateroskleroze, arba jį sumažinti.

Karotinas, skirtingai nei kiti vitaminai, gali kaupti organizme savo atsargas metams ir daugiau į priekį. Todėl suvalgyti pomidorų per daug tiesiog neįmanoma. Viskas bus panaudota organizmo naudai.

Kalis ir magnis, kurių gausu pomidoruose, labai reikalingi nėščioms moterims.

Sudėtyje esančio didelio kiekio organinių rūgščių pagalba pomidorai žadina apetitą, skatina virškinimo procesus, slopina neigiamos žarnyno mikrofloros poveikį. Juose mažai purinų, todėl tai svarbus dietinis produktas aterosklerozės profilaktikai. Draugystė su pomidorais gera visiems – ir ligotiems, ir sveikiems, ir vaikams, ir suaugusiesiems.

Įrodyta, kad penki šaukštai pomidorų padažo patiekale padeda apsaugoti odą nuo kenksmingų UV spindulių. Likopenas neutralizuoja žalingą aplinkos poveikį odai, kuris neretai sukelia priešlaikinį senėjimą ar net melanomą – odos vėžį.

Be to, pomidorai pailgina jaunystę! Tokį nuostabų atradimą padarė Australijos mokslininkai. Vien ši pomidorų savybė skatina dažniau valgyti jų patiekalus.

Visuomenės sveikatos specialistė Jurgita Kairytė- Daniūnienė


Atgal

Mūsų draugai