• 8 345 52 345
  • info@sakiaivsb.lt

Neinfekcinės ligos ir traumos

2009.10.20
Spalio 20 - pasaulinė osteoporozės diena

osto1.jpgSpalio 20-ąją minima Pasaulinė osteoporozės diena. Tai liga, kai mažėja kaulų tankis, kaulai retėja, prastėja jų kokybė ir gerokai padidėja lūžių rizika. Osteoporozė praminta tyliąja liga ar tyliąja epidemija, kurios metu kaulai ilgą laiką minkštėja po truputį be jokių simptomų. Sergantys žmonės dažniausiai nieko nejaučia, kol pirmą kartą net nuo menkiausių traumų lūžta kaulai. Pavyzdžiui, dažnai nukenčia šlaunikauliai ir stuburo slanksteliai (pastarieji dėl kompresinių lūžių, kai slankstelis sutraiškomas virš jo esančių organų svorio).

Osteoporoze sergantys žmonės dažnai būna susikūprinę (deformuojasi krūtininė stuburo dalis), po truputį mažėja jų ūgis (jei jis sumažėjo daugiau kaip 3 cm, derėtų susirūpinti), jie kenčia apatinės nugaros srities skausmus. Kai kurie dėl nuolatinio skausmo netgi suserga depresija.

Dėl kokių priežasčių susergama osteoporoze

Anksčiau buvo sakoma, kad osteoporozė – senatvės liga, tačiau dabar manoma, kad problemos iškyla dar vaikystėje. Kaulų audinio stiprumą lemia įvairios priežastys. Stipresni kaulai būna tų, kurie vaikystėje tinkamai maitinosi, daug judėjo. Jei žmogus rūko, nesportuoja, vartoja alkoholį, per mažai sveria ir vartoja per mažai kalcio ir vitamino D – visi šie veiksniai didina riziką susirgti osteoporoze ir patirti kaulų lūžius.

Neretai osteoporozė siejama ir su acidozės poveikiu. Remiantis naujausiais tyrimais, vien šarminantis vegetariškas maistas nėra pakankama profilaktika, todėl svarbu optimaliai vartoti ir gyvulinius baltymus.

Pagrindinė osteoporozės priežastis - hormonų apykaitos sutrikimai. Kalcio patekimą į kaulus reguliuoja sudėtinga hormoninė sistema: parathormonas, kalcitoninas, vitaminas D, taip pat lytiniai hormonai - estrogenai moterims ir testosteronas vyrams. Todėl daugumai moterų kaulai pradeda retėti menopauzės metu, kai sutrinka estrogenų gamyba. Rizika susirgti osteoporoze didžiausia baltaodei moteriai, kurios menopauzė prasidėjo anksti (iki 45 metų). Dažniausiai osteoporozė kamuoja moteris, kurioms per 50 metų, nes jų organizmas po menopauzės nebepajėgia taip greitai atkurti kaulinio audinio, kaip kad jis prarandamas.

osteo2.jpgJei šeimoje (ypač tarp pirmos eilės giminių) kas nors sirgo osteoporoze, yra rizika, kad sirgsite ir jūs. Rūkymas (daugiau kaip 20 cigarečių dienoje), pernelyg gausus alkoholio vartojimas, nepakankamas kalcio kiekis mityboje ir fizinio aktyvumo trūkumas didina riziką susirgti šia liga. Ją įtakoja ir virškinamojo trakto, inkstų, endokrininės ir kitos ligos, dėl kurių sutrinka kalcio ir kitų mineralų apykaita. Tam tikri medikamentai taip pat turi šalutinių poveikių, kurie sąlygoja osteoporozės išsivystymą (diuretikai, gliukortikoidai, skydliaukės hormonai). Vegetariška mityba, mažas kūno svoris (mažiau kaip 57,8 kg), kai kurios ligos (nervinė anoreksija, tirotoksikozė, reumatoidinis artritas, žarnyno ligos) taip patį gali sukelti osteoporozę. Įtakos turi ir amenorėja (mėnesinių nebuvimas), mažas kaulų mineralinis tankis (osteopenija), prastas regėjimas, neuroraumeniniai sutrikimai.

Statistika

Osteoporozė yra plačiai paplitusi problema pasauliniu mastu. Pasaulinė Sveikatos Organizacija (PSO) yra paskelbusi šią ligą antra didžiąja liga pasaulyje ir, anot Tarptautinio Osteoporozės Fondo, hospitalizacijų dėl osteoporozės būna žymiai daugiau nei dėl daugumos kitų ligų (pvz., krūties vėžio ar širdies infarkto).

Pasaulyje osteoporoze serga apie 200 mln. žmonių. Osteoporozės paplitimas tarp 65–74 m. amžiaus moterų yra 19 proc., o tarp vyresnių nei 85 metų – net 50 proc. Tarptautinis Osteoporozės Fondas skelbia, kad šia liga suserga 1 iš 3 moterų ir 1 iš 5 vyrų virš 50 m. amžiaus. Senėjant žmonijai, 2010 m. žmonių, sergančių osteoporoze (vyresnių nei 50 m. amžiaus), skaičius JAV padidės iki 12 mln., o 2020 m. iki 14 mln.

Pasaulyje dėl osteoporozės kasmet įvyksta 2,5 mln. kaulų lūžių (kas 30 sekundžių vienam ES šalių gyventojui įvyksta kaulo lūžis). Apie 40 proc. moterų ir 13 proc. vyrų įvyksta vienas ar keli osteoporoziniai lūžiai. Pasaulyje prognozuojamas šlaunikaulių lūžių skaičiaus didėjimas nuo 1,66 mln. (1990 m.) iki 6,26 mln. (2050 m.). Per pirmuosius mėnesius po patirto šlaunikaulio lūžio miršta 15–20 proc. žmonių, 50 proc. tampa neįgalūs, o 25 proc. reikalinga nuolatinė slauga. Vyresnei nei 50 metų moteriai rizika mirti nuo šlaunikaulio kaklelio lūžio yra tokia pati, kaip ir nuo krūties vėžio.

osteo_lentele.jpg
1 pav. Osteoporozės paplitimas 2001 – 2008 m. Šakių rajone, Lietuvoje ir Marijampolės apskrityje

2008 metais Lietuvoje 1000-čiui gyventojų teko 5,4 sergantys osteoporoze, Marijampolės apskrityje 5,54, Šakių rajone – 4,35 gyv. (1 pav.) 2008 m. Šakių rajone 1000 gyv. teko 7,92 moterų, sergančių osteoporoze, Lietuvoje – 9,46; vyrų atitinkamai 0,41 ir 0,74. Didžiausias osteoporozės paplitimas Plungės rajone (2008 m. 12,45 sergančiųjų 1000-čiui gyv.), mažiausias – Šalčininkų r. (0,53 sergančiųjų 1000-čiui gyv.).

Kaip išvengti osteoporozės

osteo3.jpgNorint apsisaugoti nuo šios ligos, sveikata reikia rūpintis jau vaikystėje. Gyvenimo būdas turi daug įtakos, ar susirgsite osteoporoze. Dažniausiai rekomenduojama reguliariai sportuoti ir valgyti subalansuotą maistą, kuriame yra pakankamai kalcio ir vitamino D. Kalcis, vienas arba derinyje su vitaminu D, gali 12 % sumažinti osteoporotinių lūžių riziką.

Svarbu žinoti, kiek kalcio reikėtų suvartoti įvairaus amžiaus žmonėms. Naujagimiams tai turėtų būti 400 mg per parą, vaikams – apie 800-1200 mg per parą, o vyresnio amžiaus žmonėms – 1500 mg per parą. Kalcio yra piene, sūryje, jogurte, džiovintuose vaisiuose, daržovėse. Dažnai tiek vyrams, tiek moterims per 60 metų kalcio reikia vartoti papildomai, nes kasdieniame maiste jo trūksta ir metams bėgant silpnėja organizmo gebėjimas pasisavinti kalcį.

osteo4.jpgVitaminas D padeda pasisavinti kalcį. Yra duomenų, kad šis vitaminas taip pat veikia ir raumenis tiesiogiai, gerindamas lygsvarą ir tuo mažindamas griuvimų, o kartu ir lūžių riziką. Tai yra labai aktualu vyresniems žmonėms. Vitamino D yra žuvyje, kiaušinio trynyje, jis gaminasi būnant saulės šviesoje. Vitamino D per dieną turėtų būti gaunama 400 - 800 TV. Vyresniems nei 70 metų amžiaus žmonėms gresia nepakankamas vitamino D pasisavinimas.

Osteoporozės ir rūgštinio maisto poveikio nuomonės ir studijų tyrimai yra prieštaringi. Naujuose moksliniuose straipsniuose pastebima tendencija propaguoti saikingą mėsos vartojimą. Vyresnio amžiaus žmonėms pakankamas baltymų kiekis, turintis įtakos kaulinio audinio masei, yra 1,0–1,25 g/kg kūno svorio per dieną. O štai tyrimų rezultatai teigia, kad klubikaulio lūžio atvejų dažnis susijęs su didėjančiu gyvulinės kilmės maisto produktų vartojimu. Egzistuoja ir kita nuomonė, teigianti, kad viską valgančių žmonių kraujo pH yra aukštesnis nei to paties amžiaus besimaitinančių vegetariškai.

Visuomenės sveikatos specialistė Agnė Dvylaitytė


Atgal

Mūsų draugai