• 8 345 52 345
  • info@sakiaivsb.lt

Sveikos gyvensenos propagavimas

2016.03.21
Kovo 22-oji – Pasaulinė vandens diena

Kiekvienais metais kovo 22 dieną visame pasaulyje švenčiama 00_12.jpg„Pasaulinė vandens diena". Šios dienos tikslas yra skatinti sąmoningą požiūrį į vandenį ir jo didžiulę svarbą kiekvienam iš mūsų. 2016 m. Pasaulinės vandens dienos tema „Geresnis vanduo, geresnis darbas“. Ši tema pasirinkta ne be reikalo. Darnaus vystymosi tikslams pasiekti gyvybiškai svarbu yra užtikrinti „saugaus“ vandens prieinamumą. Šiai dienai, esant ribotiems ištekliams, privačiam sektoriui šioje situacijoje aiškiai tenka didelis vaidmuo. Minint šią dieną siekiama optimaliausiai pažaboti privačius sektorius, kad būtų užtikrintas saugaus vandens prieinamumas, o taip pat būtų pateikti išbandymai bei sunkumai, su kuriais susiduria asmenys, dirbantys su vandeniu susijusiuose sektoriuose.

Vanduo yra būtinas gyvybei – jis nepamainomas mitybos komponentas, mat gyvybiniai procesai gali vykti tik tuomet, kai ląstelėse yra pakankamai vandens. Niekas žmogaus organizme daugiau neatlieka tiek daug įvairiausių funkcijų kaip vanduo: jis yra būtinas fiziologiniams virškinimo ir šalinimo procesams, palaiko ląstelinių skysčių fizinį ir cheminį pastovumą, palaiko nekintančią kūno temperatūrą. Į vandens stygių labai jautriai reaguoja smegenys, kurių sudėtyje yra 85 proc. vandens. Nors smegenys sudaro tik 2 proc. žmogaus kūno masės, tačiau vandens ir deguonies sunaudoja iki 20 proc. viso organizmo poreikio. Svarbu kasdien gauti reikiamą vandens kiekį. 

Norint tiksliai apskaičiuoti reikiamą išgerti vandens kiekį, turite taikyti formulę: 
  • Pirmiems 10 kūno kilogramų – 1l vandens.
  • Antriems dešimt kūno kilogramų – 0,5 l.
  • Likusiems kūno kilogramams – 20 ml./ 1 kg.
„Jei organizmas negauna pakankamo kiekio vandens gali prasidėti dehidratacija. Tai gana dažnas simptomas vaikams, seniems žmonėms ir fiziškai sunkiai dirbantiems aukštoje temperatūroje. Dehidratacijos priežastimi gali būti ir viduriavimas, vėmimas, karščiavimas, suintensyvėjęs prakaitavimas, skysčių netekimas gresia diabetikams. Netekus skysčių jaučiamas troškulys, nuovargis, galvos skausmas, svaigsta galva" - perspėja Šakių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro specialistai.

Vandens gėrimo taisyklės: 
1. Išgerkite stiklinę vandens ryte vos tik atsikėlę. 
2. Visada turėkite buteliuką vandens su savimi. 
3. Gerkite vandenį, o ne saldžius gėrimus. 
4. Kai norisi ko nors užkąsti, išgerkite stiklinę vandens, tai padės numalšinti alkį.
5. Turėkite vandens ne tik savo rankinėje, automobilyje, bet ir darbo vietoje.
6. Galvokite apie tai kiek vandens šiandien jau išgėrėte – tai padės išgerti jo tiek, kiek reikia.
7. Mėgaukitės gerdami vandenį!

Geriamasis vanduo privalo būti saugus ir kokybiškas. Mūsų šalyje geriamo vandens kokybės reikalavimai yra nustatyti LR higienos normoje HN 24:2003 „Geriamojo vandens saugos ir kokybės reikalavimai“. Palyginus mūsų ir kitų Europos miestų geriamojo vandens kokybe, Lietuvoje tiekiamas vanduo pavydėtinai geras. 
Vandens tiekimo įmonė rūpinasi, kad šakiečius pasiektų tinkamas vanduo – jis nuolat tiriamas tiek skirstomajame tinkle, tiek vandens vartojimo vietose atliekant mikrobiologinių, toksinių ir indikatorinių rodiklių matavimus. Toksinės medžiagos gali turėti neigiamą poveikį žmogaus sveikatai, kai tuo tarpu indikatoriniai vandens kokybės rodikliai neturi tiesioginės įtakos, tačiau padidėjusi šių medžiagų koncentracija gali gerokai pakeisti vandens savybes: skonį, spalvą, kvapą bei drumstumą.
Šakių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro specialistai ragina atkreipti dėmesį į vandens vartojimo svarbą ir ugdyti tinkamus vandens gėrimo įpročius.

Visuomenės sveikatos specialistė Justė Naujokaitytė


Atgal

Mūsų draugai