• 8 345 52 345
  • info@sakiaivsb.lt

Sveikos gyvensenos propagavimas

2016.05.30
Gydytojai įspėja – dažnas naudojimasis telefonu gali sukelti rimtų sveikatos problemų

Gydytojai įspėja, kad šiuo metu mūsų visuomenėje vyrauja epidemija ir situacija darosi vis blogesnė. Šią epidemiją gydytojai pavadino – spausdinimo kaklas (“text neck“).
Spausdinimo kaklas, tai padėtis, kuomet žmogus yra susikūprinęs ir žiūri į elektroninius prietaisus valandų valandas, tuo sukeldamas dideles apkrovas stuburui – sako daktaras Erik Shaw iš Šepardo Skausmo Instituto, Kalifornijoje.
Terminas spausdinimo kaklas – text neck - buvo originaliai įvardintas daktaro Dean Fishman 2008 metais, kuomet jis apžiūrėjo vieną savo 17-metę pacientę, kuri skundėsi nugaros ir kaklo skausmais. Norėdamas jos mamai paaiškinti, kas yra merginai ir kas sukelia sutrikimus jis liepė jai pažiūrėti į savo dukros pozą – kuri tuo metu buvo palinkusi virš savo mobilaus telefono ir rašė žinutę. Tuomet jam kilo mintis įvardinti šią pozą kaip - text neck.
Spausdinimo kaklas – tai našta kurią sukelia naudojimasis išmaniaisiais telefonais ir tai daro milijonai žmonių kiekvieną dieną – sako studija kurią publikavo Kenneth Hansraj. Per ilgą laiką ši nesveika poza gali sukelti stiprius stuburo skausmus, degeneraciją, o jos korekcijai gali prireikti net operacijos. Tik pažiūrėkite aplinkui – visų galvos panarintos ir visi žiūri į savo telefonus.
Vidutiniškai žmogaus galva sveria apie 5 kg. Jeigu mes palenkiame galvą 15 laipsnių į priekį galvos svoris padidėja iki 12 kg. Jei galvą palenkiame 30 laipsnių galvos svoris padidėja iki 18 kg. Galvą palenkus 45 laipsniais galvos svoris padidėja iki 20 kg. O palenkus galvą 60 laipsnių kampu galvos svoris padidėja iki 27 kilogramų. 

1_65.jpg

Sunku įsivaizduoti, kad yra 27 kilogramų apkrova? Kad būtų aiškiau įsivaizduokite, kad kelias valandas per dieną nešiojatės aštuonmetį ant savo pečių. Išmaniųjų telefonų vartotojai praleidžia maždaug 2-4 valandas susilenkę virš savo telefonų per dieną – skaitydami elektroninius laiškus, spausdindami žinutes arba tiesiog skaitydami naujienas savo telefone. Tai yra nuo 700 iki 1,400 valandų apkrova tenkanti kaklui ir stuburui per metus. Paauglių situacija gali būti dar blogesnė, spėjama, kad jie gali praleisti iki 5,000 valandų per metus šioje pozoje.
Daktarė Michelle Collie paminėjo, kad ji pirmuosius pacientus su galvos, kaklo ir nugaros skausmais, kuriuos sukelia elektronikos prietaisų naudojimas, pradėjo pastebėti prieš maždaug 11, 12 metų. Šiuo metu spausdinimo kaklo problema yra drastiškai išaugusi, ypatingai jaunų žmonių tarpe.
Galvos laikysena į priekį („forward head posture“) gali sukelti raumenų įtampą, diskų išvaržas, nervų užspaudimus. Per ilgą laiką gali pasikeisti natūralus kaklo išlinkimas ar žmogaus laikysena.

0000.png
Galvos laikysena į priekį ne tik sukelią nervų ir raumenų skausmus, tai gali sukelti ir metabolinių sutrikimų – pažymi daktarė Michelle Collie. Pabandyti giliai įvėpti oro, kuomet esate susikūprinęs, o dabar pabandykite įkvėpti oro tiesioje pozicijoje. Ekspertai sako, kad kūprinimasis sumažina plaučių talpą iki 30proc. Deguonies trūkumas kraujotakos sistemoje gali sukelti kraujagyslių ligas. Taip pat tai gali būti susiję su virškimo trakto sutrikimais, nes šioje pozoje sėdint yra stipriai suspaudžiami viršinimo organai.
Spausdinimo kaklas šiuo metu laikomas nauju artritu. Tradiciškai artritas išsivysto vėlyvame 40metyje, su šiuo žalingu įpročių stuburo artritas gali prasidėti vystytis vėlyvame 20metyje ar 30metyje – pažymi gydytojas Rashad Sanford.
Tai ką turėtų daryti išmaniųjų technologijų mylėtojai?
Visi turėtume laikytis ergonomikos taisyklių, darbo metu, sėdint prieš kompiuterį, vairuojant, naudodamiesi telefonu, planšete ar kitu elektronikos prietaisu – jokiu būdu nenunarinkite galvos į priekį.
Telefonas turėtų būti lengvai pasiekiamoje vietoje. Naudokitės ausinėmis ar garsiakalbiu, kad nereiktų kilnoti telefono.
Išlaikykite tinkamą kūno poza ir kaklo padėtį, išsitieskite, atloškite nugarą, žiūrėkite tiesiai. Geriausia savo pozą pakoreguosite stebėdamas save veidrodyje, jei stovite išsitiesęs tuomet sugebėsite nubrėžti vertikalią liniją nuo ausies iki peties.

Darykite tempimo pratimus:

000000.png
Kas 20-30 min. darykite 1-2 min. pertraukas. Po kiekvienos darbo valandos raskite 5-10 min. poilsiui arba keiskite veiklos pobūdį. Kiekvieną kartą pietų pertraukos metu stenkitės išeiti į lauką.
tokiu būdu bus suaktyvinta kraujotaka.
Daktaro Dean Fishman Text Neck institutas sukūrė telefono programėlę, kuri leidžia nustatyti saugų galvos ir telefono laikymo kampą. Kuomet telefonas laikomas saugiu kampu, telefono šoniniame kampe dega žalia lemputė, kuomet kampas pasikeičia į žalojantį – užsidega raudona lemputė. Kaip įspėjimas telefonas pradeda pypti arba vibruoti.

Visuomenės sveikatos specialistė Indrė Varnauskaitė


Atgal

Mūsų draugai